21:50, 20 Червня 2019

На Волині поширюють соцопитування без необхідних даних щодо кандидатів в депутати. ФОТО

На Волині низка інформаційних агентств 17 червня поширила результати соціологічного опитування щодо дострокових виборів на користь народного депутата Ігоря Гузя, яке містило не всі передбачені законодавством відомості. Також від початку червня низка ЗМІ поширювала опитування, не дотримуючись вимог законодавства.

Про це інформує Громадянська мережа «ОПОРА».

Протягом дня 17 червня новини із заголовком «В окрузі 19 на Волині лідирує  Ігор Гузь» з’явилися на сторінках Інформаційних агентств «Волинські Новини» та «ВолиньPost», а також  інтернет-видань «Волинська правда», «Кордон», «Буг»,  «Володимир Медіа», «Район. Любомль», «Район. Іваничі», «Район. Володимир-Волинський», «Волинь 24» (із однаковим заголовком «Ігор Гузь має на окрузі понад 50 % — підтримку. Опитування»),  Окрім того, ідентичний матеріал опублікувало всеукраїнське видання «Українский новинний портал».

На інформаційні агентства поширюється вимога закону щодо обов’язкового зазначення часу проведення опитування, території, яку охоплювало опитування, розміру та способу формування соціологічної вибірки опитаних, методу опитування, точного формулювання питань, можливої статистичної похибки, а також установи, яка здійснювала опитування та замовника опитування. Відтак, у всіх поширених новинах не вистачає окремих відомостей, які вимагає зазначати закон. Зокрема, відсутня інформація про замовника опитування, метод його проведення, спосіб формування вибірки та точне формулювання питання, яке ставили респондентам.

Нагадують, що відповідно до частини 1 статті 67 Закону України «Про вибори народних депутатів України» підприємства, заклади, установи та організації, що проводять опитування громадської думки, мають право оприлюднювати результати такого опитування, пов’язаного з виборами, з обов’язковим зазначенням часу його проведення, території, яку охоплювало опитування, розміру та способу формування соціологічної вибірки опитаних, методу опитування, точного формулювання питань, можливої статистичної похибки.

У частині 2 йдеться, що інформаційні агентства, засоби масової інформації у разі поширення результатів опитування громадської думки, пов’язаного з виборами, зобов’язані зазначати повну назву організації, що проводила опитування, замовників опитування, а також інші відомості, зазначені у частині першій цієї статті. А частина 10 статті 71 зобов’язує ЗМІ під час поширення результатів соцопитувань зазначати вказані дані.

До слова, на офіційному сайті Центру Разумкова відповідне опитування опублікували 18 червня. Втім, і на сайті Центру відсутні відомості про замовника опитування.

Нагадаємо, під час вечірнього засідання 17 червня відповідно до постанови № 1034 ЦВК зареєструвала Ігоря Гузя кандидатом у народні депутати по одномандатному виборчому округу № 19.

Зауважимо також, що після початку виборчого процесу поширення результатів соцопитувань без зазначення необхідних даних неодноразово траплялося у волинських інформаційних агентствах. Так, наприклад, в ІА «Конкурент» розмістили публікацію «Вибори до Верховної Ради: опублікували новий рейтинг партій». У матеріалі зазначили, що на позачергових виборах у Верховну Раду до парламенту можуть потрапити п’ять партій та перераховані їхні назви. Однак у публікації відсутнє точне формулювання питання, яке ставили респондентам.

Того ж дня ІА «Волинські Новини» опублікувало новину «Опитування КМІС: шанси потрапити у раду є в п’яти партій». У тексті дописі немає інформації про замовника, спосіб формування соціологічної вибірки опитаних та не вказали методи, за якими проводили опитування.

12 червня ІА «Волинські новини» опублікувало новину «69 % українців підуть голосувати на вибори до ради: які партії проходять, – опитування». Вона не містить інформацій про точне формулювання питань та замовника соціологічного опитування.

14 червня на шпальтах ІА «Конкурент» вийшов матеріал «Які партії проходять до Верховної Ради: з’явився новий рейтинг», в якому не зазначили лише точного формулювання питання. Аналогічна новина того ж дня з’явилася на сайті «Перший канал соціальних новин» під заголовком «Хто проходить в раду: партія Порошенка — друга, партія Смєшка теж долає бар’єр».

Разом з тим, зауважують, що дія частини 2 статті 67 Закону України «Про вибори народних депутатів України» не поширюється на інтернет-видання. Втім, наголошуємо, що відповідно до частини 1 статті 63 Закону України «Про вибори народних депутатів України» виборцям забезпечується можливість доступу до різнобічної, об’єктивної та неупередженої інформації, потрібної для здійснення усвідомленого, поінформованого, вільного вибору. Відтак, аналогічну інформацію у інтернет-видання можна розцінити як таку, що не дозволяє виборцям об’єктивно сприймати та розцінювати перебіг виборчого процесу.

Представники «ОПОРИ» 17 червня 2019 року в інтернет-виданні «Перший канал соціальних новин» виявили аналогічну публікацію «Ігор Гузь має на окрузі понад 50 % —підтримку. Опитування», у якій, однак, додатково був вказаний також обсяг вибірки та можлива статистична похибка. Також зазначили, що інформація надана прес-службою Ігоря Гузя.

Окрім того, на своїй сторінці у соцмережі «Facebook» нардеп розмістив сюжет «12 каналу» із аналогічною інформацією. Відео дубльоване текстом, який дослівно повторює інформацію із поширених в інтернет-ЗМІ новинах. Відеоряд складається із фото з зустрічей із нардепом та власне інфографіки, яка ілюструє озвучені дані. Водночас, у субтитрах до відео додатково вказали похибку, кількість опитаних. Однак у сюжеті також немає інформації про замовника, методу проведення і способу формування вибірки та точного формулювання питання, яке ставили респондентам.

Разом з тим, 3 червня інтернет-видання «Волинське агентство розслідувань» розмістило матеріал «У Верховну Раду проходять 4 партії – опитування», який не містить інформації про замовника, спосіб формування вибірки, а також точного формулювання питання.

На шпальтах інтернет-видання «Волинське агентство розслідувань» розмістили результати двох опитувань. Спочатку вийшов матеріал «Свіжий рейтинг партій, які проходять у Верховну Раду», у якому зазначений лише виконавець, а згодом з’явилася публікація «Прем’єром найбільше хочуть бачити Бойка, Тимошенко або Смешка — опитування КМІС», у якій не вказали інформації щодо замовника та методу, за яким проводили опитування.

Нагадаємо, під час президентських виборів 2019 року на Волині суд визнав винною редакторку газети «Наш край» у порушенні вимог Закону України «Про вибори Президента України» через публікацію результатів соцопитування, пов’язаного із виборами, без зазначення замовника опитування та точного формулювання питань.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: